Qframe rijdt elektrisch naar de Alpen
… met een Kona, 3 Ipaces en een Model 3
In onze Qframe visie (wij noemen het onze driver) is duurzaamheid een belangrijke kapstok voor hoe wij willen ondernemen:
“Het maximaliseren van onze meerwaarde voor onze klanten door maatwerksoftware met respect voor onze medewerkers en omgeving.”
Als we inzoomen op hoe wij meerwaarde willen realiseren voor onze omgeving, dan betekent dit dat we alles uit de kast halen om onze aarde leefbaar te houden.
Daarom hebben we sinds 2018 ook geen dieselwagens meer in ons wagenpark maar geven we de voorkeur aan elektrische modellen. (Lees ook onze blog: Vergroening wagenpark).
We voorzien een laadpaal bij elke Qframer thuis die een EV (Electric Vehicle) uitgekozen heeft. Dat in combinatie met een laadpas en met de grote actieradius – meer dan 400 km met een volle lading – die EV’s vandaag de dag halen, zorgt ervoor dat zo’n wagen perfect bruikbaar is voor dagelijks gebruik.
Maar wat met langere afstanden zoals de typische autovakanties? We trokken met z’n allen op skitrip naar Oostenrijk en dat was voor ons meteen de uitgelezen kans om onze duurzame aanpak ook uit te testen tijdens de Qframe fun-events!
Ready? Set. Go!
Bestemming: Warth (Voralberg, Oostenrijk)
Afstand: 830 km (dus méér kilometers dan de gemiddelde EV aankan)
De EV – Fleet
5 elektrische voertuigen: 1 Hyundai Kona, 3 Jaguar Ipace’s en 1 Tesla Model 3
Met de harde cijfers uit de specificaties:
Merk & Type | Accu (kWh) | WLTP (km) | Realistische Range (km) | AVG Verbruik Zomer/Winter (kWh/100km) |
Hyundai Kona | 64 | 449 | 400 | 14 / 17 |
Jaguar Ipace | 90 | 470 | 300 | 24 / 30 |
Tesla 3 Longe Range | 75 | 560 | 425 | ? / 18 |
Het idee alleen al, zorgde voor een onderlinge challenge. Welk voertuig zou het meest efficiënt de eindbestemming bereiken? Voor sommige onder ons betekende dit ‘snel’ voor anderen ‘zuinig’. We hebben beide gecombineerd.
Dergelijke trip vraagt toch wel wat voorbereiding. En die gebeurde voor ieder team anders.
Voor de Kona en de Ipace’s gebruikten we de “AbetterRouteplanner” -app wat een zeer goede tool is om de ideale weg uit te stippelen langs superchargers (DC-laders) waar men efficiënt en snel kan laden. Op basis van het type voertuig en door het ingeven van enkele belangrijke parameters (temperatuur, …) stippelt deze tool de ideale route uit, incluis laadbeurten bij snelladers.
Daarnaast zijn er heel wat “Charge Apps” die de nodige info verstrekken over de laadpalen (beschikbaarheid, prijs, locatie, hoeveelheid).
Je plant best van laadstop tot laadstop. We combineerden deze stops ook letterlijk als ‘pitstop’ om de innerlijke mens te versterken (of op te laden 😊 ); iets eten, drinken, plassen,… Per stop reken je toch best een 30 à 45 minuten om je accu terug op te laden van 10% tot 80%. Meer dan 80% laden is meestal niet erg zinvol vermits de accu op het einde trager laadt. Uiteraard moesten we ook rekening houden met de weersomstandigheden. De koude en sneeuw hebben namelijk een impact op de range van onze EV. Dit is niet anders dan bij een benzine/diesel auto, echter bij een EV heb je minder range en dus minder marge. De accu meter (GOM of de Guess-o-meter) is ook nog niet zo stabiel als bij een benzine/diesel auto.
Op voorhand checkten we ook of onze eindbestemming voorzien was van enkele AC-laadpalen (= normaal laden), om tijdens ons verblijf onze wagens terug vol te laden en na de vakantie met een gerust hart en een volle accu de terugreis aan te vatten. En we hadden geluk want dat was op onze eindbestemming “Pure Warth Resort & Spa” het geval!
En die Tesla… die vond dat er geen voorbereiding nodig was, ze vertrouwden op de automatische route voorgesteld door de auto app langs het Tesla Supercharge netwerk…
Na toch wel wat voorbereiding en gesneer over wie er dan wel het snelste of het zuinigste de bestemming zou bereiken konden we op 5 februari eindelijk de uitdaging aangaan!
Het grootste deel van de route stippelde zich uit door Duitsland waar zeer goede laadinfrastructuur te vinden is, veel beter dan in België. Het deel door Oostenrijk beloofde wat moeilijker te worden, doorheen bergdorpjes en –uiteraard- grotendeels ‘bergop’ 😊.
We gebruikten tijdens de rit de meeste ecologische stand en hielden onze snelheid tussen 120 en 130 km/uur. Wanneer we genoeg range/accu over hadden tot aan onze volgende laadplek, kregen we wat speling om de snelheid op te drijven. Ideaal om die elektrische auto eens uit te testen op de Duitse wegen! Plus een warme, lege accu laadt ook sneller.
Bijna op bestemming, wachtte ons nog een laatste uitdaging: een steile besneeuwde helling van 100 meter tot aan ons hotel. Noch de EV’s met “all wheel drive” zoals de Tesla 3 en iPace, noch de 2-wiel aangedreven Kona hadden hier problemen mee ondanks de zwaarte van de auto’s. Dit uiteraard wel met winterbanden. We hadden ook sneeuwkettingen bij maar gelukkig had niemand deze nodig.
Maar welk type wagen is nu het meest efficiënt tot op zijn bestemming geraakt?
De Hyundai Kona is efficiënter qua verbruik dan de iPace: 19,5 kwh/100 km tov. 29,5 kwh/100 km. Maar de batterij van de iPace is ook een pak groter en door de hogere laadsnelheid bij snelladen (100 kw versus 75kw voor de Kona) is de totale laadtijd voor beiden ongeveer hetzelfde. Beiden hadden 4 laadbeurten nodig om op de bestemming te geraken.
Wat opvalt is het grote verschil in laadtijd van de Tesla tov de andere 2 EV’s. De route werd volledig voorgesteld door de Tesla route app, door de supercharge snelheid tot 135kW en het lage verbruik moest er amper 3 keer een half uur worden bijgeladen.
Tesla heeft dan ook veel meer ervaring in het elektrisch rijden. Daarenboven is het Tesla supercharger netwerk goed uitgerust, gebruiksvriendelijk en de prijzen zijn stabiel.
Leuk om te weten is dat je om te superchargen, je gewoon kan inpluggen zonder laadpas want je Tesla wordt meteen herkend. Bovendien kan je alles live volgen (prijs, geladen kWh, …).
Om bijvoorbeeld te vermijden dat iemand de laadpaal bezet houdt als ‘handige parkeerplaats’ hanteert Tesla de “idle fees” van 0,80 €/min aan de superchargers. Dit zorgt ervoor dat niemand te lang blijft staan. 5 min voor het laden voltooid is krijg je een melding dat je je wagen kan unpluggen om een idle fee te vermijden.
Conclusie: de Tesla Model 3 scoort met verve beter dan de twee anderen: een grote batterij in combinatie met een zeer hoge laadsnelheid en een laag verbruik – vergelijkbaar met de Kona – kroont hem absoluut tot beste van de klas. Daarbovenop heb je ook nog eens de knappe integratie tussen de app in de wagen en het laadnetwerk van Tesla die de complexiteit en de stress rond het laden herleidt tot het tanken met een klassieke wagen.
Voor ons allen was het een geweldig avontuur, de eerst keer superchargen, de planning, … en uiteindelijk zijn deze eerste langeafstand ritten zonder echte problemen verlopen! Het was zelfs echte fun: er was heel veel communicatie en gedoe tussen de “teams” onderling. De adrenalineniveaus gingen soms sterk de hoogte in, het wedstrijdgevoel zat er duidelijk in!
Zeker als de verschillende auto’s elkaar troffen tijdens het laden op een parking: kreten als “mijn laadsnelheid is wel 20 kW hoger!” vanwege de “JaguarJanetten” richting de “KonaKings” waren niet uit de lucht. Maar deze laatsten konden de eersten dan wel met de voeten op de grond houden door hen op het toch wel grote verschil in verbruik te wijzen 😊
Na zo’n eerste buitenlandse trip met onze EV kunnen we besluiten dat het een aangenaam avontuur was! Een goede voorbereiding en planning van de supercharge laadpalen zette ons al een heel eind op weg.
Waar je bij een Kona of Ipace meer dan 2 uur “verliest” door te laden, zie je bij een Tesla slechts 1,5 uur laadtijd op de volledige rit van 830 km. Veel verschil met een vervuilende diesel of benzine is er in dat geval niet meer want zo’n afstanden vragen erom even de benen te strekken – wat je dan combineert met het laden. Bovendien zijn we ervan overtuigd dat de laadtijden de komende jaren nog zullen krimpen.
Elektrische auto’s maken deel uit van de (groenere) toekomst en in combinatie met een fikse stijging in de opwekking van groene energie, kunnen we zo op termijn het verschil maken en de fossiele brandstoffen stilaan toch een halt toeroepen.
Er is nog werk aan de winkel … #romewasntbuildinaday
We zijn er echter zeker van dat meer en meer mensen ons goede voorbeeld gaan volgen. #gettheretogether
Act today, don’t delay!
Nog enkele tips:
- Wanneer je laadpas niet werkt, moet je op zoek naar alternatieven via een app of browser: maar dit neemt veel tijd in beslag, vermijden dus! Bij een Innogy paal hebben we onze sessie via een online webpage wel 3 keer moeten starten – Innogy ondersteunt geen laadpassen – voordat het laden correct werkte.
- Soms beslis je door een gemelde file (vb Waze), om vroeger te gaan laden, dit zorgt er wel voor dat je route anders verloopt en zo ga je opnieuw wat meer moet plannen.
- Wanneer je een laadsessie start, sluit je vooraf de auto best af. Anders durven laadsessies moeilijker op te starten of na een paar seconden terug af te breken. Pas ook op met tijdens het laden nog terug in je auto iets te halen, want mogelijks stopt de laadsessie dan en moet je de sessie opnieuw starten. Gelukkig leer je dit snel.
- We gebruikten hoofdzakelijk de Ionity en EnBW laadpalen langs de snelwegen, deze zijn het meest betrouwbaar en je hebt minstens 4 laadplekken (soms zelfs 6) aan elke kant van de snelweg. Een bezette of kapotte laadpaal kwam sporadisch voor, maar vormde dan geen probleem. Er zijn ook meestal eetgelegenheden.
- De betrouwbare Fastned laadpalen hebben we niet kunnen gebruiken omdat er niet veel op onze route lagen.
Hou rekening met:
- regen, je verbruikt ongeveer 10% meer
- tegenwind! Zoek een vriendje waar je achter kan rijden en zo zuiniger kunt rijden, zeker bij veel tegenwind scheelt dit soms heel veel (30% meer verbruik)!
- lagere buiten temperaturen zorgen ook voor hoger verbruik
- vrouwelijke passagiers, ze hebben een kleinere blaas en onverwachte stops zijn niet uit te sluiten
- hoge snelheid (boven 120 km/uur)
- bergop rijden
Wist je ook dat…
- Er vanaf begin februari nieuwe tarieven gelden voor superchargers bij Ionity (onze betrouwbare optie), we konden niet meer laden aan 8 euro per sessie (maakt niet uit hoeveel/hoelang we gingen laden), maar de prijs werd ineens 0,79 euro/ kWh. Een goede blogpost over de plotse stijging van de prijzen bij oa Ionity vind je bij ElectricFelix. Maar het superchargen heb je normaal alleen nodig voor lange reizen en is dus uitzonderlijk voor de meeste mensen. Elektrisch rijden blijft bij gewoon gebruik veel voordeliger dan diesel/benzine, klik op de link voor meer info hierover.
- Je op https://www.electricfelix.com/ reisverslagen vindt met verschillende types van EV en je kan ook tips ontvangen ivm. welke laadpassen je best aanschaft om van de beste prijzen te kunnen genieten.
- Er 2 types van laden zijn:
- AC: afhankelijk van het voertuig kunnen we laden tot max 22kWh. Goed voor normaal laden thuis of op het werk.
- DC: laden kan tegen hogere snelheden, de oudere/tragere palen halen 50kW, de snellere tot 350kW, maar de meeste EV halen deze laadsnelheden nog niet. Noodzakelijk voor autoreizen.