Waarom doen we het zo?

We zijn inderdaad al meer dan 20 jaar bezig met het ontwikkelen van maatwerk software, dus we mogen gerust zeggen dat we wel wat ervaring hebben in die wereld. Vroeger werkten we vooral in ‘bodyshopping’ modus waarbij we voornamelijk technische mensen klaarstoomden voor een bepaalde rol en dan inschakelden bij klanten waarbij de organisatie van de projecten waarin onze mensen terechtkwamen bij de klanten lag.

We hebben zo projecten goed zien lopen, maar helaas ook veel projecten serieus fout. En hoewel onze klanten doorgaans wel tevreden waren over de technische capaciteiten van onze consultants, bleven we zelf te vaak achter met het gevoel dat het beter had gekund, dat we voor dat geld nóg meer waarde hadden kunnen leveren.

We zagen eigenlijk vaak dezelfde problemen terugkomen:

  • De klant had helemaal geen goed beeld van wat hij nodig had op voorhand, en zag door te experimenteren met de nieuwe software pas wat de lacunes waren en wat hij echt nodig had.
  • Die nieuwe technologie bleek helemaal nog niet zo stabiel te zijn als gehoopt, dus er zaten nog een aantal hardnekkige bugs in de software die maar niet opgelost raakten.
  • Het budget was op en we waren nog niet half klaar met de scope die we voor ogen hadden …

Zo zijn er nog wel wat. En die problemen werden helaas vaak niet aangepakt.

Ondertussen hebben we zelf geleerd wat we kunnen doen om al die problemen te voorkomen. Langs de ene kant hebben we zelf heel wat taken geïdentificeerd die nodig zijn voor het maken van goede software. En langs de andere kant hebben we ook veel inspiratie gevonden in de agile/scrum beweging, want uiteraard waren wij niet de enigen die deze problemen zagen terugkomen.

Uiteindelijk zijn we projecten volledig in eigen beheer gaan doen, met eigen teams van mensen. We hebben er lang over gedaan, maar uiteindelijk werken we nu helemaal op die manier, en met succes:

De klanten zijn tevreden, want ze krijgen goeie software tegen een eerlijke prijs. Onze mensen zijn tevreden want iedereen kan focussen op die rol/taken waar hij het best in is. En ze weten dat de andere – even belangrijke taken – worden opgenomen door teamleden die daar dan weer goed in zijn.

Wil dat nu zeggen dat wij nu nooit nog problemen tegenkomen en alle projecten 100% vlekkeloos verlopen? Neen, dat niet. We denken ook niet dat dat ooit zover zal komen. De wereld van software maken is te complex en de context van projecten is zo divers dat we altijd nieuwe problemen gaan tegenkomen. Zeker is wel dat:

  • we ons georganiseerd hebben om ervoor te zorgen dat we problemen die we al eens tegengekomen zijn in een bepaald team, niet meer kunnen voorkomen bij hetzelfde maar ook niet bij een ander team. Of dat we ze alleszins adequaat kunnen oplossen wanneer ze zich toch nog voordoen. Onder het motto: een ezel enz … Dit noemen we borging.
  • we die nieuwe problemen naar best vermogen zullen afhandelen en we onze verantwoordelijkheid zullen nemen als die bij ons blijkt te liggen.

Samenwerken met ons?

Interesse om met ons of voor ons te werken?
Vertel ons wat je zoekt en wat we voor je kunnen doen.

Contact