Maatwerksoftware voor bulkdoorsturingen oncologische data
- Zorg
- Fakt
Ziekenhuizen die zorgprogramma’s voor oncologie en/of diensten voor anatomopathologie hebben, zijn wettelijk verplicht om mee te werken aan de kankerregistratie, onder supervisie van de Stichting Kankerregister. Data van alle kankerbehandelingen in België wordt verzameld en gebruikt om o.a. de overlevingskansen en types kanker in kaart te brengen. Dit om de gezondheidszorg en het onderzoek rond kankerbehandeling te ondersteunen en te verbeteren.
We hebben een databank nodig en een export naar Brussel.
Met deze vraag begon één van de projecten die een Qframe team realiseerde voor de afdeling Multidisciplinair Oncologisch Centrum Antwerpen (MOCA) van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA).
Voor het verzamelen van deze data stelt de Stichting Kankerregistratie een webapplicatie ter beschikking waarin ziekenhuizen de vereiste data manueel kunnen ingeven. Daarnaast bestaat ook de mogelijkheid om deze gegevens digitaal en in bulk aan te leveren via een gestructureerd bestandsformaat. Omdat UZA van deze laatste optie gebruik wil maken om dit proces zoveel mogelijk te automatiseren, besloot het UZA om een eigen databank met export-functionaliteit te ontwikkelen.
Dat laat hen toe om naast deze verplichte registratie deze data ook te kunnen gebruiken voor hun eigen analyses.

Het UZA is erkend als referentiecentrum binnen een netwerk van Antwerpse en Waaslandse ziekenhuizen voor de complexe chirurgie van pancreas en slokdarm. Vanuit die rol namen zij de leiding op in dit project. Naast het UZA zelf, zullen deze andere betrokken ziekenhuizen ook gebruik maken van de toepassing.
Om deze applicatie te ontwikkelen nam het UZA ons als Qframe onder de arm. Doel was om een gebruiksvriendelijke applicatie te bouwen waarin de benodigde data op een eenvoudige en intuïtieve manier geregistreerd kan worden en waaruit de informatie op geregelde tijdstippen kan worden geëxporteerd naar de Stichting Kankerregister.
Voor dit project werd een vast Qframe-team ingezet. Zo’n team bestaat uit ervaren collega’s die al jaren met elkaar samenwerken en dus op elkaar ingespeeld zijn. Zo’n team omvat meerdere rollen: ontwikkelaars, een technisch architect, een Scrum Master, een project manager, een Proxy Product Owner en een tester.
Langs kantzijde is er een Product Owner die bepaalt wat er gebouwd moet worden en volgens welke prioriteiten in overeenstemming met het beschikbare budget en de vereiste timing.
Tijdens de eerste stap brachten we high level in kaart wat er precies gebouwd moest worden zodanig dat we de juiste meerwaarde konden realiseren voor de klant en de eindgebruikers. Hiervoor maken we gebruik van een storymap zodanig dat we op een overzichtelijke manier alle benodigde scope van de applicatie kunnen visualiseren. Deze techniek passen we regelmatig toe om onze klanten inzichten te geven in zowel de opbouw alsook de structuur en de requirements van hun toepassing, alsook om indien nodig ook al de scope in verschillende releases op te splitsen. Deze storymap is ook meteen de bron is voor de user stories die we op de product backlog zetten voor het development team. Tijdens de ontwikkeling werd ook de status van deze user stories automatisch teruggekoppeld op de storymap zodanig dat . Zo was het voor het UZA altijd helder was welke scope klaar waren en waar het team nog aan werkte.
Het Kankerregister heeft invulformulieren opgesteld met regels over welke data in welke omstandigheden moeten ingevuld met de nodige complexe validaties.
Op basis hiervan hebben we visuele mockups getekend zodat iedereen een goed beeld kon vormen van hoe de schermen eruit zouden zien en hoe ze zich zouden gedragen.
Het was belangrijk om dit zo visueel mogelijk voor te stellen omdat de gebruikers geen IT-technische achtergrond hebben of ervaring met de ontwikkeling van IT-applicaties. Hierdoor verkregen we ook een grotere betrokkenheid van de gebruikers.
Het project volgde de Qframe projectaanpak met 2-wekelijkse sprints. In elke sprint werden delen van de functionaliteit opgeleverd waarna deze door het UZA getest konden worden. Zo kunnen de gebruikers al vroeg in het traject aanvoelen of de opgeleverde scope hun verwachtingen en kan er snel bijgestuurd worden waar nodig.

Extra aandacht ging naar gebruiksvriendelijkheid. Zo bouwden we in het invulformulier een handige navigatie in, zodat gebruikers snel konden springen. Ook werd voorzien dat een formulier – zelfs als het nog niet volledig ingevuld was – toch tussentijds opgeslagen kon worden, mét duidelijke meldingen over welke velden nog ontbraken.
De ontwikkeling van de applicatie verliep zeer vlot en constructief door de nauwe samenwerking en afstemming met alle betrokkenen partijen.
De eerste fase van de Oncobase-applicatie focuste op de registratie van pancreas- en slokdarmkankers. In een tweede fase is migreerde we ook data uit een oudere ENETS-applicatie, zodat Oncobase nu ook gebruikt wordt voor endocriene tumoren. Verdere uitbreidingen blijven mogelijk.
Ondertussen gebruiken een 25-tal ziekenhuizen Oncobase voor het registreren van data over kankerpatiënten. Op geregelde tijdstippen wordt een export uitgevoerd naar het Kankerregister. Daarnaast gebruiken de ziekenhuizen de data ook intern voor inzichten en analyses – alles met het doel om de kankerbehandeling en de gezondheidszorg verder te verbeteren.
Veel dank aan Annick en Tita van de MOCA-afdeling van het UZA, Guy Lodewijks, prof. dr. G. Roeyen, dr. M. De Maat en prof. dr. Marc Peeters voor de fijne samenwerking en het mooie resultaat dat we samen mochten realiseren.

Heb je ook nood aan nieuwe integraties met interne of externe systemen?
Laat ons kennismaken en bespreken wat de beste integratiemogelijkheden zijn voor jou.
Vergelijkbare projecten

VLOK
Toepassing voor het beheer van de inventaris en de kwaliteit van woningen op te volgen en de in Vlaanderen. VLOK ondersteunt de complexe workflows tussen de diensten van Wonen in Vlaanderen en de lokale besturen.

Factura
Maatwerksoftware voor de ziekenhuisfacturatie van alle afdelingen binnen het Universitair Ziekenhuis Antwerpen.

FACS Workflow Manager
Maatwerksoftware die bijgeleverd wordt bij nieuwe analysetoestelen om de workflow van deze toestellen in een labo te beheren, testen te configureren en resultaten te analyseren.