Skip jij dit jaar ook Black Friday?
Vrijdag 29 november is het weer zo ver: ⚫ Black Friday ⚫
Dé dag dat we onze creditcard paraat houden om al die aankopen te doen! Met andere woorden: voor al de shoppingqueens onder ons een hoogdag om naar uit te kijken. Al kunnen we tegenwoordig eerder spreken over ‘een week om naar uit te kijken’, want met al die grote kortingen gooien ze steeds vroeger en vroeger naar ons hoofd.
De meesten onder ons kennen Black Friday al wel als de dag waarop winkels enorme kortingen geven. Vroeger werd deze opvallende dag alleen in Amerika gevierd en vond deze plaats in de week na Thanksgiving. Perfect op tijd om al die kerstcadeaus in te kopen. De laatste jaren is deze hype ook overgewaaid naar Europa. En vooral sinds online winkelen het nieuwe normaal is, zien we meer en meer Black Friday-kortingen verschijnen.
Het klinkt allemaal ook erg aanlokkelijk om nét deze week jouw slag te slaan en die ene TV die eindelijk in korting staat te blinken of dat paar extra schoenen aan te kopen. Maar wees dan op je hoede want sommige kortingen zijn erg misleidend en te mooi om waar te zijn.
Veel bedrijven claimen dat ze speciale korting doen maar soms zit er een addertje onder het gras en zijn niet alle kortingen effectief voordelig. Winkels verhogen soms de prijzen een paar weken voor Black Friday om de korting groter te laten lijken! Deze misleidende aanpak zorgt ervoor dat we sneller in onze zakken gaan tasten om die ‘goede deal’ te doen 😊
Wil je zeker zijn van de goede deal, dan kan je best op voorhand de originele prijzen even checken. Voor je techdeals heeft Tweakers een handige website gecreëerd waardoor je er zeker van kan zijn dat je effectief een goede deal doet: https://tweakers.net/deals/black-friday/echte-techdeals
Loop je toch in de val en koop je een kat in een zak? Pech… da’s een paar euro’s minder maar niet meteen een ramp.
Binnen Qframe zijn we absoluut geen fan van de ‘Black Friday heisa’ omdat die een cultuur van materialisme en verspilling in stand houdt en zelfs toejuicht!
Want nét die hoge kortingen geven ons het gevoel dat het nu of nooit is en/of dat we dit echt wel nodig hebben. Het bewuste koopgedrag wordt daardoor verbolgen door impulsaankopen en dus snel beslissen zonder er echt over na te denken. Overconsumptie dus….terwijl we eerder zouden moeten trachten om te consuminderen; een bewuster leven te leiden door overbodige aankopen te schrappen . Dat nodigt uit tot creatiever omgaan met wat je hebt, meer te sparen en je ecologische voetafdruk te verkleinen.
We staan er misschien niet meteen bij stil maar de productie, distributie en verpakking van (goedkope) producten heeft een aanzienlijke impact op het milieu. De omstandigheden zijn wellicht ook niet altijd ideaal, als we kijken naar Aziatische webshops die goederen aan dumpingprijzen kunnen produceren, dan stel je je toch ook wel eens de vraag in welke omstandigheden en door wie deze dan gefabriceerd worden? En onder welke werkdruk deze werknemers moeten bijbenen om de vraag te kunnen bijhouden? Wellicht ook niet de meest ideale en duurzame manier van werken?
De toename van al deze verzendingen over de wereld heen leidt dan tot meer CO2-uitstoot. Om nog maar te zwijgen van de pakjeskoeriers die onder enorme druk staan waardoor het pakje niet altijd netjes aan onze voordeur geleverd wordt maar soms op onze stoep gesmeten wordt… daar zal die hoge werkdruk zeker mee te maken hebben…
Misschien kunnen we met z’n allen toch proberen om een beetje bewuster te kopen? Of niet persé meedoen aan die Black Friday gekte….
Ondertussen ondersteunen bepaalde (duurzame) merken de “Buy Nothing Day”, als protest op Black Friday. Door bijvoorbeeld webshops te sluiten of hun advertenties erop aan te passen.
Of zoals bij Dille en Kamille, zij sluiten die dag hun deuren en vieren Green Friday. Ze komen met zoveel mogelijk medewerkers de straat op om zwerfafval rondom hun winkels op te ruimen. Zo’n acties kunnen we alleen maar toejuichen! 🙌
Zoals met alles in het leven gaat het ‘om alles met mate’ en hopelijk kunnen wij via deze weg ook onze Qframe mindset verspreiden om consuminderen te promoten en te kiezen om bewust en lokaal te winkelen. Dit helpt om de impact op mens en milieu te verminderen.
Binnen Qframe zijn we al jaren bezig om alle processen in ons bedrijf onder de loep te nemen en te bekijken hoe we deze ecologischer kunnen aanpakken om onze afdruk zo laag mogelijk te maken. Gaande van bewuster kopen tot impact op onze voeding.
Een greep uit wat wij doen om de impact op de grenzen van onze planeet te beperken:
- We geloven zelf dat er over het algemeen meer plezier beleefd wordt aan een bewuste aankoop. We voorzien een budget om kantoormaterialen aan te kopen (headset, gsm, printer,…) maar de helft wordt bijgepast door Qframe en de andere helft door de spaarpot van onze Qframers zelf 😊, op die manier stimuleren we bewust kopen.
- Lunch of eten op events die betaald worden door Qframe zijn vanaf 2022 zonder rood vlees, varkensvlees of kaas. Om deze levensmiddelen te produceren wordt veel water en/of CO2 verbruikt en daarom willen we deze niet promoten. Kip, vis of veggie kan dan weer wel. Het vraagt ons om creatief om te gaan met menu’s op events maar hé, dat maakt het weer interessant!
- We zetten ons in voor het opruimen en recyclen van de rommel die we zelf veroorzaken. Vaak wordt op kantoor alles in één vuilbak gesmeten terwijl je thuis wel sorteert. Bizar toch? Wij hebben afvaleilanden geïntroduceerd op kantoor en sorteren intussen netjes al ons afval. Daarnaast gaan we ook 1 keer per jaar plandelen (al wandelend afval opruimen op openbare plaatsen).
- We streven naar een duurzamere wereld, niet alleen voor onszelf, maar ook voor toekomstige generaties. En we willen heel graag andere mensen inspireren om deze visie verder uit te dragen. Daarom organiseren we op regelmatige basis gemoedelijke en kleinschalige events waarbij een duurzame spreker zijn of haar verhaal rond een duurzaamheidstopic brengt.
- We waren koploper in het vergroenen van ons wagenpark. Al vanaf 2018 waren we daarmee bezig, inclusief laadpalen bij onze medewerkers. En vandaag is heel ons wagenpark elektrisch.
- In 2020 lieten we onze CO2 footprint opmeten, ondertussen hebben we al heel wat processen aangepakt maar is er nog steeds ruimte voor verbetering. Onder het motto ‘meten is weten’ zijn we vandaag ook onze nieuwe CO2 voetafdruk aan het berekenen om de impact van onze verbeteringen te kunnen inschatten.
- We gebruiken liever airco (warmtepomp) om ons kantoor te verwarmen dan de centrale verwarming en op termijn zullen we hopelijk zonnepanelen kunnen plaatsen op het dak…
Kunnen we jou toch niet helemaal inspireren en word je toch écht getriggerd door al die Black Friday-deals? 💡 Kijk dan zeker eens naar onderstaande tips!
1. De 30-seconden-regel 🤔
Zie je iets dat je moet hebben? Wacht 30 seconden en vraag jezelf: “Heb ik dit écht nodig, of is het gewoon een goede marketing stunt?”
Beter nog: slaap er nachtje over. Blijft het in je hoofd spoken? Dan kan je misschien toch je koopje wagen.
2. Deeleconomie = meer feest 🥳
Heb je een boormachine? Je buurman misschien niet.
Heeft je buurman een wafelijzer? Jij misschien niet.
Leen van elkaar! Minder kopen, meer gezelligheid.
Tegenwoordig bestaat er ook een leuke apps om spullen te (ont)lenen van je buren: https://www.peerby.com/nl-be Of als je gemeente de app Hoplr gebruikt, dan kan je je vraag daar gewoon in smijten.
3. Repareer (of laat repareren) 🔧
Denk aan Repair Café’s die de laatste jaren meer en meer opkomen.
4. Tweedehands is ook écht een tweedekans!
De laatste jaren is Vinted enorm populair geworden maar daarnaast heb je ook de andere apps zoals 2dehands of Facebook marketplace. Misschien kan je daar met je miskoop van vorig jaar iemand blij maken?
En onthou vooral:
We willen geen partypoopers zijn maar vaak zijn heel hoge kortingen niet écht.
Wanneer er geclaimd wordt dat de prijs verlaagd is, blijkt helaas maar al te vaak dat de prijzen hoger liggen dan voor Black Friday… 🤫 Sorry!
Ga jij ook voor consuminderen?