Onze vorige account manager vertelt

Qframe zoekt een agile accountmanager, een nieuwe collega voor Bram!

Eind december heeft één van onze twee account managers, Frederik, Qframe verlaten voor een job dichter bij zijn woonplaats te Gent. Door een recente gezinsuitbreiding waren de verplaatsingsproblemen op zijn woon-werktraject voor hem helaas niet langer houdbaar.

Bijgevolg zijn wij op zoek naar een nieuwe collega voor Bram. Een enthousiaste en gedreven account manager die zin heeft om Qframe verder uit te bouwen!

Ben jij op zoek naar een job als account manager en heb je kennis van de IT sector, meer bepaald binnen software development? Lees dan zeker ons interview waarin we Frederik op de rooster leggen over zijn tijd bij Qframe. (En kijk eventueel ook eens naar de meer ‘klassieke’ vacature voor deze functie.)

Onze accountmanager vertelt…

Hoe ziet een dag als accountmanager van Qframe eruit?

Dat is een zeer gevarieerde dag. Gaande van een dag op kantoor voor het uitschrijven van offertes, mails en administratie bij te benen tot een dag op de baan, voor meetings met klanten. Je kan niet altijd op voorhand inschatten wat de dag zal brengen. Mocht een klant plots bellen met een dringend probleem, dan verandert dat meteen je planning. Met dat dynamische aspect moet je wel om kunnen maar dat maakt het voor mij net boeiend, geen enkele dag is dezelfde.

Wat vind je de grootste uitdaging in je job als account manager?

Bestaande klanten tevreden houden oftewel ‘farmen’ en tegelijkertijd het zoeken naar nieuwe klanten om voldoende vraag te ontwikkelen voor de toekomst of ‘hunten’.

Dat farmen uit zich dan voornamelijk in het contact houden met de klanten door bijvoorbeeld eens een demo van één van onze teams bij te wonen bij de klant. Maar regelmatig een belletje of een etentje met de klant kan ook wonderen doen om het contact warm te houden.

Hunten is dan weer een ander verhaal: enerzijds ontvangen we leads spontaan via onze website of via de Cronos groep waar we deel van uit maken. Daarnaast gaan mijn collega accountmanager Bram en ikzelf ook actief netwerken op events en open coffees maar zullen we evengoed social media kanalen zoals LinkedIn inschakelen om te connecteren met nog onbekende maar potentiële klanten…. Op die manier openen we mogelijkheden om door onze aanwezigheid meer naambekendheid te creëren voor Qframe.

Wat daarnaast ook een grote uitdaging is geweest, is dat ik net gestart ben in de rol van accountmanager in de periode dat Qframe aan het omschakelen was van detachering naar een volledige projectaanpak met Qframe teams.

Het commerciële luik is daardoor ook gewijzigd, je kijkt niet meer naar het plaatsen van individuele mensen bij de klant maar naar het aanpakken van een volledig project met bijhorend Qframe team waarbij alle rollen die daarop betrekking hebben ingevuld dienen te worden.  Allocatiegewijs was dat een groot verschil in aanpak.

Hoe lang zit je al in het vak?

Momenteel ben ik anderhalf jaar aan de slag als accountmanager. Maar ik werk in totaal al meer dan 7 jaar bij Qframe. Na mijn afstuderen ben ik hier gestart als .NET ontwikkelaar maar doorheen de jaren ben ik stilaan geëvolueerd naar de rol van Proxy Product Owner, wat ook wel klassiek de functioneel analist wordt genoemd. In de zomer van 2016 bood zich de mogelijkheid tot accountmanager aan. Het commerciële aspect en contact met de business sprak me daarin erg aan. Mijn functionele achtergrond heeft me echter ook erg geholpen bij het inzicht krijgen in de business, of bij het opstellen van offertes.

Wat vind je zo leuk aan je job?

De grote verscheidenheid aan taken maakt dat de dagen voorbijvliegen. Ik hou ervan om sociaal bezig te zijn, in contact te staan met collega’s en klanten. Dat communicatieve stuk vind ik enorm leuk.

De tevredenheid van de medewerkers bij het binnenhalen van een nieuw project en de tevredenheid van de klant bij realisaties zijn de kers op de taart.

Welke eigenschappen moet de ideale kandidaat hebben?

Iemand die dezelfde uitdaging ziet, die het product oprecht gelooft. Alleen op die manier kan je het op een juiste manier overbrengen naar je klant. Waar ook belang aan gehecht wordt is dat de nieuwe collega iemand is die past binnen de waarden van Qframe waarvan vooral duurzaamheid een topper is. We willen op een duurzame manier samen werken en doelen hier op lange termijn relaties met collega’s en klanten. De nieuwe collega zou ook het voordeel moeten zien in het open beleid van Qframe, iemand die om kan met de verantwoordelijkheid en het vertrouwen dat je krijgt in deze vlakke structuur. Én die ook gebruik wil maken van deze cultuur om mee te denken en te werken aan een beter Qframe.

Mocht de potentiële kandidaat reeds enige jaren ervaring hebben als accountmanager en/of kennis van de IT-sector dan is dat zeker een grote plus. Commercieel kunnen denken is belangrijk maar het draait hier zeker niet om de kwantiteit. Geen one time sale maar een lange-termijn relatie opbouwen met onze klanten.

Omwille van verplaatsingsfactoren heb je beslist om Qframe eind dit jaar te verlaten, hoe ga je je Qframe herinneren?

Als een bedrijf met mooie waarden die er ook echt alles aan doet om die waarden na te streven, het zijn geen loze worden. Dit maakt van Qframe een menselijk bedrijf met een fijne open sfeer.

In die openheid wordt aan iedere mening belang gehecht. Op die manier kan je als werknemer samen bouwen aan de toekomst van Qframe en jezelf.

 

Dankjewel Frederik voor dit open interview en voor jouw inbreng in Qframe de afgelopen 7 jaar!

 

Als jij dit leest en denkt… ‘dit bedrijf en deze functie is me op het lijf geschreven’, klik dan even op deze link naar de vacature en solliciteer dan als de bliksem naar jobs@qframe.be!